Haypál Orsolya E.V.

 

Adószám: 76276981-1-33

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon

Kapcsolat:

Székhely: 2040 Budaörs, Akácfa köz 7. Hungary

©2018 by assista.hu Minden jog fenntartva

Újrahasznosítás tartalomgyártó módra

June 1, 2018

Az írók, marketingesek, és általában minden tartalomgyáros gyakran küzd azzal a problémával, hogy a múzsa csak nem akarja őket homlokon csókolni, pedig a feladat adott, a határidő pedig szorít (ami egyébként néha sikeresebb múzsa, mint bármi más).

 Szerencsére azonban nem kell minden egyes alkalommal új ötlettel előállni, ugyanis egyetlen téma sokszor és sokféle formában újra és újra feldolgozható. Mielőtt továbbgondolnád a dolgot, állj meg egy pillanatra, és gondolj valamire, amiről már írtál, vagy amit még nem dolgoztál fel, de szeretnéd. Fontos, hogy olyasmi legyen, ami igazán érdekel, lelkesedés nélkül nem megy. Ez lebegjen a szemed előtt, amikor ezt az egyetlen ötletet alakítgatod, formálod, és tovább osztod, többféle tartalmat teremtesz belőle.

 

1. Írd más műfajban

Szóval akkor van egy ötleted, eddig jó. Gondold át, mit akarsz írni belőle: újságcikket, blogbejegyzést, vagy valami mást?

Gondold át, hogy jelenne meg ugyanaz a téma különböző megjelenési formákban. Milyen lenne infografikaként, hogyan csináld-típusú posztként, vagy akár képregényként.

Sue Saphiro, kreatív írás oktató így fogalmazta meg egy vele készült interjúban:

“A legtöbb általam ismert írónak váltogatnia kell a műfajokat, amelyekben alkot, ha játékban akar maradni, én is így teszek. Kezdőként nem tudtam magam költészetből fenntartani, főleg, hogy éveket ültem egy versen. Aztán úgy alakult, hogy egy női magazin főszerkesztőjétől kaptam egy pár ezer dolláros megbízatást, hogy dolgozzam fel ugyanazt a témát egyes szám első személyben egy esszében. Egy hét alatt megvolt.”

Íme egy kis inspiráció, hogy beinduljon a fantáziánk – próbálj 1-2 mondatot gyártani az alábbi műfajban az ötletedből:

  • Blogbejegyzés

  • Személyes esszé

  • Újságcikk

  • Vers

  • Lista

  • “Hogyan csináld?”

  • Kérdések és válaszok

  • Sok képet/GIF-et tartalmazó cikk

  • Közösségi média tartalom

  • Infografika

  • Video

  • Podcast

  • Interjú

  • Könyv

  • E-book

  • Oknyomozó riport

  • Webinárium

  • Checklista

  • Munkalap

  • Képregény

  • Vitafórum

  • Online tanfolyam

 Shapiro hozzáteszi még:

“John Updike rövid történeteket, novellákat, esszéket, könyvkritikát, és elég rossz verseket is publikált, ezen kívül rajzai is jelentek meg a New Yorkerben”.

Ez a tartalomadaptálási feladat nagyszerű eszköz ahhoz, hogy hozzászokjunk az ötleteink újrahasznosításához. Figyeljünk viszont arra, hogy a különböző műfajok szerkesztési módja nagyban függ a megjelenési médiafelülettől.

 

2. Nézd más szemszögből

Vissza az eredeti ötlethez: milyen szemszögből írsz? Pl. vegyük azt, hogy az eredeti ötlet az volt, hogy “9 ok, amiért érdemes felmondanod”, és ezt pozitív dologként akarod feltüntetni.  Most próbáld meg megfordítani, és állj neki úgy, hogy a negatív oldalát hangsúlyozod ki: “9 ok, amiért rossz ötlet felmondani a munkahelyeden”. Lehet, hogy nem is ez a véleményed, de a módszer nyitottabbá teszi a gondolkodásodat.

Alábbi szempontokat használhatod ahhoz, hogy ugyanazt az ötletet több oldalról tudd megközelíteni:

  • Pozitív (pro)

  • Negatív (kontra)

  • Pro és kontra (a történetet mindkét szögből bemutatod)

  • Átfogó kép (olyan módon mutatod be a témát, mint valaminek a részét)

  • Részletek kiragadása (A téma egy kis szeletére koncentrálva mutatod be a témát)

  • Egyes szám első személy (a saját nézőpontodból dolgozod fel a témát)

  • Egyes szám harmadik személy (egy másik személy nézőpontjából dolgozod fel a témát)

  • Szubjektív (saját véleményedet írod le)

  • Objektív (tényeken alapuló feldolgozás, újságíró módjára)

  • Fikció (kitalált történetként írod)

3. Változtasd meg a közönséged vagy a végeredményt 

Most gondold át, hogy kinek szánod a művedet. Lehet, hogy pontos elképzelésed van a közönségedről, vagy lehet, hogy van egy olyan speciális médiafelület, ahova jól illik a téma.

Most vizsgáljuk ez alapján. A feladat az, hogy képzeld el az eredeti célközönséged tökéletes ellentétjét. Milyen hatással lehet ez az témára? El tudod képzelni, hogy két különböző koncepciót gyárts ugyanabból a témából csak abból kiindulva, hogy más lesz a befogadó közönség?

Vegyünk egy példát megint, mondjuk, a házasságról akarsz írni egy esszét és a New York Times Modern Love rovatába szánod. Speciális a közönség, okosan megírt, szépen megfogalmazott cikket várnak a ma érvényes párkapcsolati dinamikákról.

Mi lenne, ha ugyanerről mondjuk a Buzzfeedbe kellene írnod? Az irodalmi megfogalmazások helyett animált GIF-ekkel kellene teletömnöd a cikket, vagy akár párhuzamot kellene vonnod a saját házasságod és a Disney-hercegnők párkapcsolatai között. Esetleg dalszövegekkel vagy cuki kiskutyákkal kellene illusztrálnod a mondanivalódat.

Látod, a pompás ötletedet több különböző fórumnak is tálalhatod, máris új tartalom született az eredeti témából.

 

4. Készíts belőle sorozatot

Ha túl nagy falatnak tűnik az eredeti ötlet ahhoz, hogy csak egy cikk legyen, készíts belőle sorozatot. Minden résznek ugyanaz lenne a témája, de több rétegét is meg tudod világítani a formátumból adódóan.

Képzeld el, hogy írtál egy blogbejegyzést életed legrosszabb születésnapjáról. Mit lehet ebből még kihozni?

  • Sorozat életed legszórakoztatóbb rossz élményeiből

  • Podcast, amelyben minden héten más interjúalanyt kérdezel élete legemlékezetesebb születésnapi élményeiből

  • Tanácsadó rovat, amelynek témája a születésnap

El tudod képzelni az ötletedet sorozatként?

Ne feledd: egyetlen jó téma is elég lehet.

Ha átmeneti alkotói válságban szenvedsz, ne erőlködj azzal, hogy mondvacsinált témákat próbálsz feldolgozni. Nyúlj vissza egy olyan ötlethez, ami tényleg érdekel, szívesen foglalkozol vele, ami örömet okoz, vagy legalábbis amiről tudod, hogy a célközönségednek tetszeni fog. Nincs olyan, hogy egy jó témát már teljesen kiaknáztak, mindig lehet valami újat mondani róla. Nehéz kilépni a kedvenc alkotói műfajunk komfortzónájából, de Konfuciusz/Madonna/a Dalai Láma/a szomszéd sikercoach szerint a csodák éppen ott történnek. 

 

Kiszerveznéd a céges blog írását, Facebook-posztolást, cikkek kellenek a honlapodra, németről vagy angolról  kell lefordítani a céges dokumentumokat? Dolgozzunk együtt, vedd fel velem a kapcsolatot!

 

A bejegyzés az eredetileg a Socialdaily.com oldalon megjelent fordításomnak az átdolgozott változata.

 

Forrás: Mediabistro.com

 

 

 

 

 

Please reload

Our Recent Posts

Bemutatkozom: az Irodamanager kérdez, az Assista válaszol

June 27, 2018

Oly távol vagy tőlem, és mégis közel - a munka helye

June 13, 2018

Újrahasznosítás tartalomgyártó módra

June 1, 2018

1/1
Please reload

Tags

Please reload